*

Markku Kiikeri

Brexit: mitä tänään sovittiin ja todettiin?

Seuraava kirjoitus perustuu paljolti sille, mitä EU:n Komission Brexit pääneuvottelija Michel Barnier ja Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk totesivat saavutetusta neuvottelutuloksesta tänään 8.12.2017.

Yleisesti Barnier totesi, että nyt on saavutettu riittävä tulos seuraavan vaiheen aloittamiseksi (kauppaneuvottelut). Nyt ministerineuvosto hyväksyy alustava luonnoksen.

(Jäsenmaissa oleskelevien) kansalaisten oikeuksista on sovittu vastavuoroisesti. Kansalaisuuteen perustuva syrjintä on kielletty. Kansalaiset, jotka saapuneet ennen eroa, voivat jäädä, oleskella ja työskennellä. Näin myös aikaisemmin saapuneet ja työskennelleet. Opiskelija voi jäädä oleskelemaan (kansallinen kohtelu) ja jäädä myös tekemään töitä opiskelujen jälkeen. Perheenjäsenet (laajassa merkityksessä) voivat jäädä, myös Brexit eron jälkeen syntyneet. Heillä on kaikki oikeudet terveys- ja sosiaalipalveluihin, ja he omaavat nk. oikeuksien maastavientioikeuden (oikeudet säilyvät muuttotilanteessa). Britannia sitoutuu luomaan EU kansalaisille nk. ilmaisen erityisasemajärjestelmän. Näiden oikeuksien tehokas suoja ja johdonmukainen tulkinta taataan kanaalin molemmin puolin. Britannian oikeusjärjestelmä ja tuomioistuin ratkaisee oikeuskysymykset, mutta EU tuomioistuin voi, kansallisen britannialaisen tuomioistuimen pyynnöstä, antaa vielä 8 vuotta ennakkoratkaisuja kansalaisten oikeuksista. Tällä pyritään luomaan näitä oikeuksia koskeva vakaa tulkintakäytäntö. Vastavuoroisuuden periaate soveltuu ehdoitta. Britannia sitoutuu luomaan myös viranomaisen, joka huolehtii EU kansalaisten oikeuksien tehokkaasta täytäntöönpanosta ja oikeusvarmuudesta. Komissio valvoo Britannian kansalaisten oikeuksia EU:ssa.

Pohjois-Irlannin kysymys on ollut tärkeä EU:lle mm. siitä syystä, että monet rajatylittävät yhteistoiminnat ovat EU:n rahoittamia ja valvomia. Britannian ero aiheuttaa vakavia ongelmia näille yhteistyön muodoille. Rinnakkaisia järjestelmiä ei voida pitää voimassa. Pohjois-Irlannin osalta sovittiin, että Britannia sitoutuu järjestämään raja-asian ja pitää voimassa olemassa olevat yhteistoiminnan muodot. Periaatteena on välttää nk. "kovaa rajaa". Muuten Pohjois-Irlantiin sovelletaan sovituin osin tulliunionin ja sisämarkkinan järjestelmää, ja suojataan Good Friday -sopimusta. Pohjois-Irlannissa asuvat Irlannin kansalaiset nauttivat oikeuksiaan EU kansalaisina. Britannia pysyttää voimassa myös nk. Yhteisen matkustusalueen (Common Travel Area). Periaatteena on, että Britannia, EU ja jäsenvaltiot sitoutuvat joustavien ja luovien ratkaisujen etsimiseen tässä vaikeassa Pohjois-Irlannin tilanteessa, noudattaen kollektiivisen vastuun periaatetta. Neuvottelujen toisessa vaiheessa (kauppasopimus) Pohjois-Irlannin neuvottelut jatkuvat rinnakkaisena prosessina. Tässä tilanteessa sisämarkkinoiden ja tulliliiton säännöjen integriteetti ja johdonmukaisuus on kuitenkin säilytettävä, koska ne ovat EU:n kova ydin. Pohjois-Irlannin osalta tarvitaan erityisjärjestelyjä.

Erosopimuksen taloudellisesta osasta on sovittu sitä koskevat periaatteet ja vastuiden laskentametodi. Kuten May totesi puheessaan alkuvuodessa, kenenkään ei tulisi maksaa enempää kuin mitä se maksaisi jäsenvaltiona. Britannia osallistuu EU talousohjelmaan aina 2020 asti. Osallistuminen koskee myös investointipankkitoimintaa, kehitysrahoitusta ja pakolaissopimusta Turkin kanssa. Britannia osallistuu EU budjettiin 2020 asti kuin se olisi jäsenvaltio. EU:n tavoitteena oli määritellä tarkasti lista niistä velvoitteista, jotka on täytettävä eron tapahtuessa. Summat eivät ole vielä edes laskettavissa kokonaisuudessaan. Ne koostuvat erilaisista EU:n maksuista, lainavelvoitteista, eläkemaksuista jne. Kyse ei ole varsinaisesti poliittisesta päätöksestä, vaan todellisten kulujen maksamisesta. 

Miksi neuvottelutilanne näyttää nyt paremmalta? Tavoitteena on ollut järjestäytynyt poistuminen EU:sta. Nyt on saavutettu periaatteet erolle edellä mainituissa erityisasioissa. Siten on luotu mahdollisuus aloittaa kauppaneuvottelut. Tulos takaa määrätynlaisen ennakoitavuuden kansalaisille ja taloustoimijoille Brexitin aiheuttamassa epävarmuustilanteessa. Saavutettu tulos luo selvästi luottamusta osapuolten välille.

Tilanne on kuitenkin se, että Britannia on vahvistanut EU:sta lähdön. Tämä koskee siis koko EU järjestelmää mukaan lukien Euratom, Europol jne., koska ne ovat juridisesti, hallinnollisesti ja poliittisesti erottamaton osa EU:ta. Britannia ei ole halunnut sitoutua sisämarkkinasäännöksiin, joten tilanne on täysin eri kuin muiden sisämarkkinoille osallistuvien maiden osalta (Euroopan talousalue, mm. Norja). Kaikista sitovista säännöksistä on sovittava erikseen. Jatko(kauppa)neuvotteluvaihe tulee olemaan ehkä vaikeampi kuin tämä erosopimusvaihe. Sisämarkkinoiden integriteetti, neljän vapauden yhteenkuuluvuus, EU:n sisäisen päätöksenteon autonomia ja itsenäisyys eivät ole neuvoteltavissa tai kompromissin kohde. Uusi suhde tulee koostumaan oletettavasti jonkinlaisesta vapaakauppasopimuksesta erityisine yhteistyömuotoineen (turvallisuus, jonkintyyppinen ulkoasioita koskeva solidariteetti, jne.). Säännösten, hallinnon ja oikeudellisen valvonnan osalta kaikki on neuvoteltava. 

Tulevat neuvottelut tulevat perustuvat pragmaattisuuden, empiirisyyden ja vastuullisuuden periaatteisiin sekä Pohjois-Irlannin eritysaseman huomioonottamiseen.  Britannia on vaatinut siirtymäaikaa. Erilaiset mahdolliset mallit ovat selkeät; Norjan, Ukrainan, Turkin, Kanadan tai Etelä-Korean malli. Britannian ehdotukset ja vaatimukset omasta autonomiasta viittaavat Kanadan malliin. Mahdollinen sopimus menee EU:n, jäsenvaltioiden ja Britannian parlamenttien hyväksyttäviksi, mahdollisine tuomioistuinmenettelyineen. Komissio tarvitsee nyt neuvotteluohjeet EU instituutioilta. 

 

–----------------

Edit 16:31: 

Varsin yksimielisen EU parlamentin "esilausunnossa" tänään - ennen ensi viikon varsinaista käsittelyä - todettiin, että tämä ei ole vielä sopimus, vaan ensimmäinen neuvotteluvaihe. Monia ongelmia (taloudellinen, Pohjois-Irlanti, kansalaisten asema) on osittain ratkaistu. Neuvottelut ovat kehittyneet tarpeeksi artiklan 50 mainitsemalla tavalla niin, että kauppaneuvottelut voidaan aloittaa. Parlamentti haluaa korostaa ja vaatii vielä seuraavia asioita:

- Britannian tulee luoda automaattinen (ilmoitusluonteinen) tunnustusprosessi EU kansalaisille Britanniassa, jossa brittiviranomaisella (Home Office) on todistustaakka,

- työntekijöiden oikeudet on turvattava siirtymävaiheessa,

- EU tuomioistuimen aseman tulee olla selkeä ja vahva ja oikeuskäytännön kansalaisten oikeuksien osalta sitova määräämättömän ajan ja oikeuskäytännön pitää olla johdonmukainen,

- Britannian on luotava vahva järjestelmä oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi (Britannian Ombudsman),

- Liikkuminen tulee olla vapaa kaikille brittikansalaisille, jotka asuvat jo 27,

- sopimusvelvoitteet Irlannin osalta oltava täysin täytäntöönpantavissa käytännössä,

- siirtymisajan kuluessa EU oikeuden kaikkia normeja (Aqui Communautaire) on noudatettava Britannian toimesta, satunnaista etujen poimintaa (cherry-picking) ei voida sallia.

Parlamentti tulee antamaan myös oman käsityksensä tulevan suhteen luonteesta.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Britit tekivät äärimmäisen viisaasti äänestäessään maansa irti Eu:n direktiivityranniasta ja siten takaisin itsenäiseksi valtioksi. Heillähän oli vielä jäljellä tärkein itsenäisen valtion tunnusmerkki, oma raha, punta. Sitä ei tarvitse vaihtaa.

Britannia tulee menestymään jatkossa loistavasti, se on satavarmaa jo nyt.

Ei muuta kuin sydämelliset onnittelut heille.Kaikki siellä päin asuvat ystäväni äänestivät "leave".

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

EU-mafia ottaa mikä mafialle kuuluu. Miksihän britit suostuivat maksamaan jäsenmaksuja vielä eroamisen jälkeen kymmeniä miljardeja eli kiristettiinkö?

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri

Kyse on kuluista toiminnoissa, josta Britannia hyötyy (investoinnit, lainakulut, rahastot, eläkkeet jne). Siksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ei kai nuo jäsenmaksuihin mitenkään kuulu, investoinnit ja lainat ovat eri asia ja britit kai maksavat eläkkeet omille EU viroissa toimineille henkilöille.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Onko sinulla siis jotain tietoa investoinneista ja lainoista jotka sisältyvät tuohon brittien loppulaskuun vai heìtätkö stetsonmenetemällä?

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri

Barnier mainitsi puheessaan. Kai siihen voi luottaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Eli jonkinlaista täsmentämätöntä mutua. EU:lla on erillinen investointirahasto eikä se sisälly jäsenmaksuihin samoin velat ja lainat ovat euromaiden omia ja muut jäsenmaat ovat ottaneet osaa oman halunsa mukaan. Oleellista on että komissio vaatii rahaa päästääkseen britit vapaakaupan piiriin mutta kuka on antanut kommisiolle oikeuden rahastaa kaupankäynnillä?

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri Vastaus kommenttiin #11

Tuntuu omituiselta ajatuksesi, jos kerran britit hyväksyvät ne menoina, johon on sitouduttu.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #12

Täytyy sitten vain odotella tietoa mistä britit joutuvat maksamaan? Kumma ettei Suomen media halua tiedottaa kuin ylimalkaista jos sitäkään.

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri Vastaus kommenttiin #11

Mutta en ole väittänytkään, että raportoisin tässä muuta kuin mitä komissio esitti.

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri Vastaus kommenttiin #11

Minusta teoriasi rahastamisesta kauppasopimuksen vastineeksi tai muunlainen ”kiristäminen” se vasta on vedetty hatusta. Mikään, kaikkien kommentteja seurattuani - myös brittien - ei viittaa siihen, että tuollainen salateoria olisi totta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #15

"Minusta teoriasi rahastamisesta kauppasopimuksen vastineeksi tai muunlainen ”kiristäminen” se vasta on vedetty hatusta."

Komission taholta on esitetty että brittien eron kustannuksia käytetään pelotteena ettei mikään toinen EU maa uskaltaisi erota liittovaltiokehityksen kelkasta. Tiedätkö sinä paljonko Kanada joutuu maksamaan vuosimaksua EU:lle vapaakauppaoikeudestaan?

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri Vastaus kommenttiin #16

No niin, mukavaa iltaa vaan sinne

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #17

Niimpä samaa tavaraa ovat Suomen hallitukset tarjonneet jo yli 20 vuotta, EU on hyvä, euro on vahva ja Suomi on ollut vapaassa pudotuksessa jo 10 vuotta. Ainakin poliitikot ovat olleet rehellisiä sanoessaan että EU tulisi kostamamaan jos Suomi edes harkitsisi lähtöä eurosta, EU:sta lähtöä ei kai kukaan uskaltaisi harkita. Mafia mikä mafia.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen
Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Tässä lisäuutisia ja numerotietoja Brexitistä: (kommentit 34-44)

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247270-...

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Hienosti avattu sopimusneuvottelujen tilanne. Harmi, ettei asioita voi yksinkertaistaa niin, että Makkonenkin ymmärtäisi! ;)

Käyttäjän markkukiikeri kuva
Markku Kiikeri

Kiva! Hei kerro, avataan yhdessä...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Toimituksen poiminnat